Thursday 12 July 2012

interview bersama penulis Ngeri


 Di sini saya Farid aka Xrantarox sertakan interview bersama Gina Yap Lai Yoon aka penulis Novel.Ngeri adalah sebuah novel yang bergenre thriller.Apa itu thriller?tak tau?Baca ajelah
1)Hello,apa khabar?Tengah buat pe tu?
Hai. Khabar baik. Tengah lepak bersama keluarga di rumah nek. Setiap Tahun Baru Cina, pasti diluangkan bersama keluarga di rumah nek, hampir sepanjang 15 hari CNY saya di sini - berjamu selera, bermain kad, menonton TV dan berbual rancak dengan saudara-mara semua.
2)Ngeri adalah debut pertama anda bersama Fixi,apakah perasaan kamu tentangnya?
Dengan Fixi, lain sikit pengalamannya kerana pembaca Fixi lebih ekspresif. Jadi saya menerima lebih banyak ‘feedback’ daripada pembaca yang banyak membantu saya untuk meningkatkan mutu penulisan saya.
3)Ngeri adalah novel yang bergenre Thriller,jadi adakah kamu berminat menghasilkan novel thriller atau ini cuma salah satu percubaan kamu?
Ini adalah satu percubaan baru buat saya. Selama ini, saya memang gemar membaca atau menonton cerita ‘crime thriller’. Menulis NGERI amat berbeza sekali berbanding dengan debut novel saya – Eksperimen Cinta. Kerana dalam soal cinta, tiada betul dan salah. Dalam soal ‘crime thriller’, lebih banyak masa diluangkan dalam research kerana genre ini lebih berpandukan fakta daripada fiksi.
4)Cerita sedikit tentang pembikinan Ngeri dari mendapat idea sehingga dah siap ngeri tu?
Idea utama untuk NGERI diilhamkan daripada pengalaman dejavu yang sering dialami oleh diri sendiri. Kekadang, apabila menulis sesuatu cerita, saya mendapati terdapat detik-detik hidup yang berlaku kemudian yang amat menghampiri senario yang ditulis di dalam cerita saya. Perasaan dejavu ini dijadikan konsep utama dalam cerita NGERI.
5)Dalam pertandingan memilih cover ngeri,kamu berminat yang mana?Ke memang kamu menyerahkan segalanya kepada pengundi di facebook?
Pemilihan kulit depan NGERI... Saya tidak suka pilihan yang disediakan oleh penerbit pada pusingan pertama. Langsung tidak membawa perasaan ngeri ataupun mewakili jalan cerita yang saya tulis. Oleh itu, saya mendesak penerbit menukar kulit depan dan mengadakan undian pusingan kedua. Pilihan yang disediakan untuk pusingan kedua berpandukan beberapa konsep idea yang disediakan oleh saya sendiri. Sebagai graphic designer, saya memang peka kepada visual yang digunakan. Kalau boleh, saya ingin design sendiri kulit depan itu. Nasib baik pusingan kedua yang disediakan oleh penerbit berdasarkan sampel yang saya sediakan amat memuaskan hati saya. Dan pengundi di Facebook juga telah memilih kulit depan NGERI yang memang saya kenan. Kesemuanya berjalan dengan lancar. Setahu saya, ramai yang tertarik untuk membeli novel NGERI juga kerana kulit depannya yang penuh impak.
6)Adakah anda berharap sangat Ngeri difilemkan seperti Pecah?Memandangkan saya membacanya dan rasanya ada potensi nak dijadikan filem,komen?
Saya bersyukur jika NGERI dijadikan filem. Sememangnya NGERI sesuai untuk dijadikan filem kerana jalan ceritanya yang penuh aksi. Untuk filem, biasanya lebih banyak aksi, lebih penuh impak. Kalau jalan cerita lebih kepada ‘inner self-discovery’, lebih sukar untuk dibuat filem kerana semuanya penuh dengan pengalaman minda. Semasa menulis NGERI, saya sudah dapat membayangkan ceritanya pada skrin dan amat yakin cerita ini lebih berjaya sebagai filem daripada buku.
7)Projek seterusnya?Ke nak sambung belajar?
Dah masuk tahun ke-6 saya bekerja sebagai profesional(oh,sorry-ed). Setakat ini, takde niat nak sambung belajar lagi. Mungkin masa depan kot. Saya baru habis cerita pendek untuk buku KOPI hasil penerbitan Fixi juga. Projek seterusnya belum tentu lagi. Ada 3 lagi cerita yang ingin saya novelkan. Ada juga yang minta NGERI 2.0 selepas membaca NGERI. Jadi saya tengah pertimbangkan yang mana harus diusahakan dahulu. Tapi buat tahun ini, saya berazam untuk menghasilkan satu lagi novel sekurang-kurangnya. Satu novel setahun. Itulah azam saya.
8)kenapa kamu memilih menulis dalam bahasa Melayu memandangkan agak rare untuk mencari penulis novel yang bukan melayu yg menghasilkan novel B.M?
Sebab saya gemar membaca novel Melayu. Dan pada pendapat saya, bahasa Melayu merupakan satu bahasa yang amat indah dan sesuai digunakan untuk menceritakan cerita tempatan. Bagi saya, pemilihan bahasa untuk penulisan amat penting. Kalau settings untuk cerita saya di Malaysia, saya akan memilih untuk menulis dalam bahasa Melayu kerana cerita lebih tulen dan penuh perasaan begitu. Bolehlah bermanja dengan pembaca(amboi bermanja plak). Kalau settings di luar negara, mungkin saya akan tulis dalam English. Bagi NGERI, kedua-dua bahasa juga efektik. Oleh itu, saya mungkin akan menulis NGERI versi English pada tahun ini untuk kawan-kawan yang lebih gemar membaca dalam English(jangan lupa tulis dalam bahasa Germany-ed).
9)Lupa nak tanya,ceritakan sesikit sebanyak tentang diri kamu?
Saya hanyalah seorang storyteller yang suka bercerita kepada mereka yang sudi mendengar. Kebanyakan masa diluangkan untuk ‘people-watching’ di mana saya mendapat ilham untuk cerita baru.
10)apa pendapat kamu tentang baucar buku 1Malaysia tu?ada plak yang menjualnya?
Baucar buku 1Malaysia amat efektik untuk mendorong orang ramai untuk membaca. Tabiat membaca itu harus disemai dalam setiap individu kerana membaca membantu perkembangan minda.
11)ada gak yang suruh buat sambungan Ngeri tu,nak buat sambungan tak?
Itu, saya kena tanya penerbit Fixi dulu. Kalau Fixi nak terbit, akan saya usahakan NGERI 2.0 – dah ada sedikit idea untuk susulannya. Kalau Fixi tak sudi terbit, mungkin takde kot.
12)Cara cara membunuh dalam ngeri tu imaginasi atau dapat ilham dari mana kes pembunuhan?
Kebanyakannya saya sudah dapat ilham visual bagaimana setiap ‘crime scene’ kelihatan apabila ditemui detektif. Terutamanya kes Pinochio(jangan sebut,saya takut-ed), memang nak buat satu senario sebegitu dari dulu lagi tetapi tiada peluang apabila menulis cerita cinta. Dengan NGERI, dapatlah peluang untuk berkongsi senario itu dengan semua. Puas!

13)Dimanakah terletaknya kekuatan Ngeri,gitau sikit((ni sessi promo)
NGERI sebenarnya ditulis khas buat pembaca novel cinta(?-ed). Saya tahu yang ramai tidak ingin mencuba genre baru. Oleh itu, dengan NGERI, saya mencuba stail penulisan yang berlainan sedikit. Sengaja saya menggunakan emel sebagai ‘vehicle’ penyampaian cerita ini kerana ia memudahkan pembaca untuk mengikuti cerita. Penggunaan format emel mempercepatkan cerita, menambahkan suspens dan membuatkannya lebih mudah untuk dibaca. Tidaklah terasa penat atau terbeban dengan terlalu banyak perkataan. Dan sengaja deskripsi dikurangkan supaya pembaca mempunyai lebih banyak ruang untuk berimaginasi.
14)Ada tak scene scene yang kamu nak buat sangat tapi juga buat9mungkin terlampau ganas ke) dalam ngeri?ke takde?
Takde. Semua senario yang ingin saya masukkan, dah pun dimasukkan. Ada senario lain yang lebih ngeri, tetapi lebih sesuai untuk cerita yang lain pada masa hadapan.(ada lagi yang ngeri?macam mana tu prof?-ed)
15)Siapakah yang menjadi pengaruh kamu dalam penghasilan karya?
Manusia. Hehe!(?-ed)Cerita saya semuanya diilhamkan daripada ‘people-watching’. Sebenarnya, sebagai manusia, kami semua mempunyai cerita masing-masing. Daripada gaya hidup ke pengalaman peribadi, saya meluangkan masa untuk memahami isi hati manusia menerusi pemerhatian, perbincangan dan tindak balas seseorang terhadap sesuatu situasi. Ini semua mempengaruhi cerita yang ditulis kerana saya ingin berceritakan sesuatu yang tulen dan realistik.
16)Bagaimana dengan sambutan ngeri?
Penerbit kata sambutan okay. Okay lah tu. Tapi di kalangan kawan, terutamanya mereka yang langsung tidak membaca novel Melayu, insyallah, mereka amat menyukainya. Kata mereka, NGERI merupakan novel Melayu pertama yang habis dibaca mereka. Itu dah cukup memuaskan hati saya.(ah ha,saya pun baca abis gak sampai lupa nak makan-ed)
17)ni soalan biasa je,senaraikan 5 novel,5 filem, 5lagu serta 5 makanan kegemaran kamu?
Dalam satu tahun, saya baca 100 novels(Mak I banyaknye,nak pinjam boleh?-ed). Macam manalah nak saya senaraikan. Saya lebih peka kepada isi kandungan sesuatu novel, filem, lagu atau makanan – dan tidak gemar melabel yang mana menjadi kegemaran kerana sebagai manusia, kita berubah dengan masa. Tahun ini, mungkin saya suka novel thriller. Tahun depan, mungkin saya suka novel genre yang lain pula.(tapi takkan taknak list kot,ke ni jawapan selamat?-ed)
18)Kata kata akhir dan harapan?
Harap-harap NGERI tidak menghampakan pembaca yang menyokong saya selama ini. Teruskan berkongsi feedback anda bersama saya supaya saya dapat meningkatkan taraf penulisan lagi. Dan diharap penulisan saya mencorakkan lagi pengalaman hidup anda. Selamat membaca semua!
19)Dah makan ke belum?
Dah. Sekarang nak pergi makan lagi. Maklumlah Tahun Baru Cina, semua resipi keluarga dihidangkan. Tak habis-habis makan sepanjang hari. Haha!(nak sikit boleh?hulur hulurlah sikit dekat saya ni,nak gak-ed)
Bisik
saya akan tonton movie atau tengok tv, paling tidak saya akan main ps3 dulu. kemudian tidur sekejap. kemudian bangun pula pada sekitar jam 3-4 pagi dan menulis hingga subuh. usai solat saya tidur semula. begitulah kitaran waktu menulis sy sepanjang proses pembikinan Bisik.
17)Jelaskan kenapa mereka yang belum baca bisik tu adalah golongan yang rugi
Mereka yang masih belum mendapatkan Bisik merupakan orang yang rugi kerana Bisik merupakan novel bergenre psychological-thriller di mana pada pendapat saya masih jarang dan terlalu sedikit penulis tempatan berani untuk mencuba menulisnya.
18)Kata kata terakhir?
saya harap saya diterima dalam dunia penulisan tempatan dan saya kalau boleh saya mahu terus menulis dan menghasilkan karya-karya yang memecah kempompong genre sedia ada tempatan. [=)]

No comments:

Post a Comment